- Google zet onverminderd in op het plan om te stoppen met gebruik van cookies van derden in de browser Chrome.
- Maar experts uit de mediabranche zijn er niet zo zeker van dat het Google lukt om de deadline van 2024 te halen.
- De plannen van Google zouden onvoldoende rekening houden met de behoeften van adverteerders en de privacy van gebruikers.
- Lees ook: De plannen van Google om cookies af te schaffen moeten misschien tot 2025 worden uitgesteld, denken experts
Afgelopen donderdag begon Google met het testen van een wereld waarin gebruikers van zijn browser Chrome geen cookies van derden meekrijgen, als ze surfen tussen verschillende websites. De test werd gedaan onder één procent van de gebruikers van Chrome, wat neerkomt op ruwweg 30 miljoen mensen.
Google probeert al een paar jaar af te komen van het gebruik van cookies van derden, waarmee mensen op het internet gevolgd kunnen worden. Eind dit jaar moet het helemaal rond zijn. Dan wil Google de ondersteuning voor cookies in Chrome stopzetten. Het idee is om dit systeem te vervangen met andere technologieën. Die moeten aantrekkelijk blijven voor adverteerders, maar ook de privacy van consumenten beter waarborgen.
Adverteerders, uitgevers en andere spelers in de digitale media kregen in 2020 voor het eerst te horen dat Google plannen had om de cookie uit Chrome te verbannen. Die aankondiging viel niet in goede aarde bij adverteerders.
Meerdere bedrijven uitten zorgen over de zogenoemde Privacy Sandbox-technologieën. Deze zouden allesbehalve adequate vervangingen zijn voor de cookie. Ze zouden er alleen nuttig zijn om de dominantie van Google op de advertentiemarkt te versterken.
Ondertussen verschoof Google al twee keer de deadline voor het einde van de cookie.
Einde van cookies bij Google
Een woordvoerder van het World Wide Web Consortium (W3C, een instantie die de webstandaarden voor het wereldwijde web ontwerpt en controleert) verwees de alternatieven die Google voor de cookie aanbiedt, naar de vuilnisbak. De belangrijkste kritiek was dat ze niet in staat zijn om de privacy van de gebruikers goed genoeg te beschermen.
Vorig jaar mei gaf Google aan dat de zoekmachinegigant nog steeds vasthoudt aan het vierde kwartaal van 2024 om de cookie in de ban te doen. Maar verschillende brancheorganisaties maken zich zorgen dat het plan een gigantische negatieve impact zal hebben op uitgevers.
Sommige experts denken dat Google de deadline opnieuw moet verschuiven, ditmaal tot ergens in 2025. Bedrijven zoals Criteo, Pubmatic en Lockr werken ondertussen ook aan verschillende oplossingen voor de ogenschijnlijk onvermijdelijke dood van de cookie.